sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Toinen näkökulma: liian hyvää ollakseen totta.. vai sittenkin kyynistä paapatusta minun puoleltani?

En tiedä pitäisikö tästä kirjoittaa, mutta antaa nyt mennä. Joskus on hyvä, että kysymyksiä muodostuu :)

Tilasin Siskolle ja minulle muutaman tuotteen Yves Rocherilta. Olimme katsoneet valmiiksi pari juttua, jotka sattuivat vielä olemaan -50% alennuksessa. Kun naputtelin tilausta, huomasin netin syövereissä koodin, jolla sain loppusummasta vielä -30%. Laskutuslisääkään ei tullut. Tai postikuluja, vaikka jälkimmäisen alennuksen jälkeen loppusumma ei enää ylittänyt vaadittua 17€:n rajaa.

Sain tuotteet hintaan n. 12€, kuljetettuna viereiselle r-kioskille ja laskussa on maksuaikaa 30 päivää. Lisäksi lupasivat istuttaa puolestani puun.

Asiakkaan näkökulmasta hurraan vimmatusti. Lueskelin juuri yrityksen nettisivuja ja heidän tarinansa vaikuttaa todella sympaattiselta. Tuotteitakin on kehuttu paljon. Itse en ole vielä ehtinyt testaamaan, palaan asiaan kun olen. En siis missään nimessä valita tai ole tyytymätön ja tämä asia on pyörinyt mielessä jo aiemminkin, YR toimii tässä pohdinnassa nyt vain yhtenä esimerkkinä. Koska..

...jäin miettimään sitä puun istutusta.

Miten sillä minun kahdellatoista eurolla istutetaan se puu? Miten tämä voi olla yleensäkään liiketoimintana kannattavaa?

Tähän on varmasti vastaus. 

Tuntuu kuitenkin, ettei noin pieni summa varmaan riitä edes tuotteiden lisäksi lähetys- ja laskutuskuluihin. Ovatko kosmetiikan katteet yleisesti ottaen niin pilvissä, että pudottamalla hintoja tälle tasolle voi silti jäädä voitolle? Vai onko salaisuus juuri siinä volyymissä, joka avulla pienistä lanteista kertyy omaisuus?

Pisnes on pisnestä, se kannattaa kuluttajankin aina muistaa. Ja se on ihan ok, en yhtään yritä tässä nyt moralisoida sitä puolta. Enenmmänkin herättää ajatuksia siitä, miten pitkälle mielikuvamarkkinoinnilla voidaan päästä ennen kuin kuluttajalle tulee sellainen olo että meniköhän nyt ihan näin...

Mahdollista on, että maailma on vain minut kyynistänyt. YR on valtava yritys, varmasti tuottokin on maailmanlaajuisesti sitä luokkaa että minun minitilauksestani tulleet kulut ovat täysin se ja sama-osastoa. Ja tuo heidän puiden istuttamissitoumuksensa ei varmaankaan ole suoraan sidoksissa asiakkaiden tilauksiin, vaikka sellainen mielikuva tilausta tehdessä tuleekin. Hieno juttu se on silti. Että istuttavat puita.

Suomessa aika yleisesti ajatellaan että jos joku on liian hyvää ollakseen totta, niin sitten se on sitä. Onko näin, mitä mieltä te olette? Uskotteko yritysten mielikuvamarkkinointiin ja heidän tekemiinsä eettisiin lupauksiin vai onko jonkin asian kohdalla herännyt kysymyksiä? Mietittekö tällaisia asioita ylipäänsä vai riittäkö teille että itse tuotteet toimivat?





Paljastakaa mielipiteenne! Tarkoitus ei ole tuomita, syyllistää tai leimata ketään tai mitään, ainoastaan herättää hiukan keskustelua.

5 kommenttia:

  1. Yritysten mielikuvamarkkinointi toimii minuun. Olen niin helppo. Yleensä ostan helposti "hieman kalliimpaa" jos siinä on lupaus tuotteen tekijältä jostain hyvästä teosta (reilukauppa, egolookisuus, etc).

    Mutta kyllähän nuo lupaukset alkavat aika usein epäilyttämään. Koitankin usein tehdä taustaselvitystä ja lukea lupauksista jälkeenpäin kun olen tuotteen ekaa kertaa ostanut, että he tosissaan tekevät jotain lupaustensa eteen.

    Onhan näissä Yver Rocherin tyyppisissä mainoskikoissa aika epäilyttäviä piirteitä. "Osta tuote ja istutamme puun". Olen sen verran kyyninen, että tuo taitaa olla ihan vaan puhetta ja kaunisteltu totuus.

    Nettiä äkkiä selanneena Yves Rocherilla on järjestö (Yver Rocher Foundation) joka on tehnyt kaikenlaista luonnonsuojelua jo vuodesta 1991.

    Yver Rocher Foundation on nähtävästi "sitoutunut" United Nation Environment Programmiin istuttamaan 50 miljoonaa puuta vuoden 2015 loppuun mennessä. Eli varmaankin konsernin tuloksen mukaan Yves Rocher sitten lahjoittaa rahaa Foundationille joka sitten tekee hyväntekeväisyyttä. Eli teoriassa YR istuttaa puita kun asiakkaat tuotteita ostaa.

    Hyvään tarkoitukseenhan tähän käytettävä raha menee. Tämä on teitysti hienoa. Mutta ehkä samalla pitää muistaa, että tuo sama raha suurella todennäköisyydellä on suoraan Yver Rocherin veromaksuista vähennettävää hyväntekeväisyyttä.

    Hienoa, että hyväntekeväisyyttä tehdään. Kymmenen plus pistettä Yver Rocher Foundationille ja kaikille muille vastaaville. Mutta kuluttajana kyllä mietin ja epäilen suurien firmojen lupailuja ja mainoskikkoja usein.

    Pisnes on pisnestä. Mutta ehkä en olekkaan niin helppo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyään saa olla aikamoinen Sherlock. Ruuan alkuperästä tai reilun kaupan puuvillasta ei uskalla edes aloittaa :)

      Itse olen monessa kohtaa tullut siihen tulokseen että parempi pieni hyvä kuin ei ollenkaan.

      Poista
    2. Samaa mieltä. Parempi pieni hyvä kuin ei ollenkaan.

      Poista
  2. Tärkeä aihe. Hmm. Voi olla että ne istuttaa joku tietty päivä kaikkien asiakkaiden puut jonnekin, eikä yhtä kerrallaan kalliilla .. tai sitten se on lumetta. Mutta, istutanpa sitten vaikka sen puun itse. Asiadta toiseen, noin hurjia alennuksia on varmaan ihan yhtä kannattava YR:n antaa kuin vaikka Gina tricotin; alunperin 50e hameen olen käyny alesta nappaamassa vitosella jne.. :) Suuri määrä asiakkaita ostaa tuotteita norm.hintaisena, joten niistä tulee sitä myyntikatetta joka korvaa tappioita ale-tuotteissa.. Näin ainakin minä tällein kaupan alan työntekijänä asian käsittäisin :) Ja yksi mikä aiheuttanu ristiriitaisia tunteita on eläintestaus - YR kun poistettiin "puhtaalta" listalta koska myyvät Kiinassa (jossa eläinkokeet pakollisia).. Tosin esim.Suomessa myytäviltä ne kokeet on kielletty, niin en ole hylännyt firmaa vielä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, hyvää pohdintaa myös sinulta! Ja näinhän sen täytyy olla: kate tulee normihintaisista tuotteista tai jostain muualta. Ehkä tätä ei osannut ajatella, koska kosmetiikan valmistuprosessi on itselle niin viera- ei hajuakaan kuinka monta vaihetta vaatii että tuote on purkissa.

      Eläinkokeet ovat myös kinkkinen juttu, toiset testaavat tuotetta suoraan, toiset ehkä jotain raaka-aineita... jokaisen omalle vastuulle jää minkä verran salapoliisityötä haluaa ostopäätöksensä eteen tehdä.

      Enkä minäkään siis YR:a ajattele mitenkään pahalla tai hylkää (katsotaan sitten jos tuotteet ei toimi käytössä), otin vain esimerkiksi nyt kun tilanne käsissä oli. Samankaltaisin ajatuksia on herännyt myös vaatliikkeissä useampaan otteeseen.

      Poista